top of page

Onze zoektocht naar een geoptimaliseerde cashflow

In het begin van 50 Koffies richtten we ons, voor onze professionele projecten, meestal op grote bedrijven. We werkten onder andere voor grote corporates als KBC en Veuve Clicquot. En hoe leuk we die samenwerkingen ook vonden en vinden, toch stonden we er op voorhand niet bij stil dat corporates ook vaak (logge) structuren met zich meebrengen waardoor (beslissings)processen er vaak traak verlopen. De doorlooptijd van die processen zorgde voor ons – als kleine ondernemers – al snel voor cashflowproblemen. Niet echt aangenaam, en vooral onhoudbaar …


Corporate (beslissings)processen bestaan vaak uit heel wat stappen: eerst en vooral moesten we als leveranciers vaak starten met een pitch, die bij een positieve evaluatie herhaald moest worden voor een marketingdepartement. Na een tweede positieve evaluatie maakten we een offerte op, die vervolgens door verschillende partijen goedgekeurd moest worden. Wanneer er ten slotte een finale goedkeuring kwam, waren we vaak al gauw enkele maanden verder. En dan moest de volledige uitwerking van de podcast nog starten. Uiteraard gaat het bij projecten voor dergelijke bedrijven vaak om grote bedragen, wat voor een start-up als 50 Koffies resulteerde in belangrijke cashflowproblemen. Want er kruipt al best wat werk in voorbereiding, en dat werk kon pas gefactureerd worden na maanden. Dat terwijl we in tussentijd vaak al belang hadden bij een voorschot om onze activiteiten te kunnen voortzetten.

Dat cashflowprobleem bezorgde ons heel wat stress: als een project dan uiteindelijk toch niet binnengehaald werd, was de impact op ons bedrijf bijzonder groot. Dat maakte dat ons bedrijf afhankelijk werd van het al dan niet vallen van onze projecten; een stressfactor die we koste wat kost moesten zien om te draaien om 50 Koffies (en onszelf) gezond te houden.


Onze ervaringen brachten ons een belangrijke en wijze les bij, die we het voorbije jaar in de praktijk hebben omgezet. Wil je als (startend of klein) bedrijf op een duurzame en gezonde manier ondernemen? Houd dan voldoende rekening met je cashflow door samen te werken met zowel grotere als kleinere klanten. Bij 50 Koffies werken we nu het hele jaar door aan kleinere projecten zoals ons podcasttraject. Daarbovenop nemen we af en toe grotere projecten aan; enerzijds omdat we er veel plezier uithalen en anderzijds omdat ze ons de kans geven om een aangename buffer te creëren.






39 weergaven0 opmerkingen
bottom of page