top of page

Intrapreneurship stimuleren? Dat doe je zo!

Intrapreneurship is hot! Bij 50 Koffies dompelden we ons de afgelopen weken helemaal onder in de wereld van de 'interne ondernemer'. Hoewel de wetenschappelijke studies over het topic nog vrij beperkt zijn, weten we ondertussen wel zeker dat intrapreneurship loont. Voor de werknemer, en zeker voor het bedrijf in kwestie. Want met intrapreneurs op de werkvloer ben je als bedrijf beter gewapend tegen de grillen van de markt. Bovendien kan die ondernemende mindset de talenten binnen jouw bedrijf doen groeien én ze aan boord houden, wat dan weer kan leiden tot innovaties en nieuwe opportuniteiten voor je bedrijf maar ook tot efficiëntere processen en een betere samenwerking op de werkvloer én met de klant. Overtuigd? Dan wordt het tijd om eens stil te staan bij het ondernemend klimaat binnen jouw bedrijf én bij wat jij misschien nog kunt veranderen in je onderneming om de intrapreneurs (in wording) helemaal blij te maken!

We weten ondertussen dat intrapreneurship een grote meerwaarde kan hebben voor een organisatie en de ondernemende werknemers, en het is dus van belang om in te spelen op de factoren die dat intern ondernemerschap kunnen bevorderen. Uit een Nederlands onderzoek uit 2015 komen een aantal belangrijke aandachtspunten naar voren voor leidinggevenden om het ondernemerschap binnen hun organisatie te stimuleren:

  1. Vertrouw je medewerkers. Het vertrouwen van de directe leidinggevende in de competenties van de medewerker blijkt een doorslaggevende factor voor intrapreneurs, alsook de mate waarin de leidinggevende de medewerker voldoende tijd en middelen verstrekt voor innovatieve projecten.

  2. Zorg voor voldoende uitdaging. De hoeveelheid uitdaging die werknemers hebben in hun werk is van belang; een factor waar de leidinggevende ook invloed op heeft. Ondernemende profielen zijn namelijk sneller geneigd om zich innovatief op te stellen als ze aantrekkelijke taken krijgen (die ze nog niet helemaal beheersen). Medewerkers die uitdagende problemen voorgeschoteld krijgen, leren creatief denken en innovatief zijn.

  3. Voorzie voldoende samenwerkingskansen met externe partners. Medewerkers die extern samenwerken, krijgen een beter en vernieuwd inzicht in de behoeften van bijvoorbeeld klanten en in de concurrentie- en marktpositie van hun bedrijf. Innovatief zijn is moeilijk in je eentje ;)

Klaar om het intrapreneurship binnen jouw organisatie te laten bloeien? Dan hebben we nog een aantal tips voor jou!

  • Niet iedereen is van nature ondernemend, en da's ook helemaal oké. Soms kunnen ondernemende profielen andere collega's inspireren. Je doet er dus goed aan om bepaalde ‘change agents’ – met een ondernemende mindset – voldoende ruimte te geven binnen het team: als zij fungeren als ‘kritische massa’, kunnen ze een trekkersrol vervullen en andere medewerkers inspireren.

  • Probeer mensen persoonlijk te prikkelen, bijvoorbeeld door opleidingen, trainingen of inspiratiesessies. Ondernemerschap is persoonlijk en begint bij het persoonlijk engagement van mensen die verandering willen teweegbrengen.

  • Probeer te achterhalen wat de behoeften en ideeën van medewerkers zijn. Dat kan bijvoorbeeld in bijeenkomsten, maar ook via sociale media, een ideeënbus, mails, opleidingen …

  • Ondersteun goede ideeën op verschillende manieren. Aan de hand van interne coaching kan expertise worden doorgegeven om bijvoorbeeld een goede presentatie te maken, een businessplan op te stellen …

  • Sta achter je medewerkers en wees bereid om een schakelpunt te vormen naar hoger management. Medewerkers die zich gesteund voelen, zullen langer doorzetten om nieuwe ideeën geïmplementeerd te krijgen. Wees als leidinggevende bereid om ook écht open te staan voor nieuwe ideeën en die ook uitgevoerd te krijgen; er volgen nog stappen na het idee en jouw rol en houding zijn minstens even belangrijk in de uitvoeringsfase.

  • Bied medewerkers voldoende uitdaging, verantwoordelijkheden en variatie.

  • Innoveer op verschillende niveaus. Ook kleine verbeteringen kunnen grote verschillen maken.

  • Intrinsieke motivatie is meestal de drijfveer bij ondernemingszin. Een (financiële) beloning kan helpen om initiatief te stimuleren, maar kan zeker ook een negatief effect hebben op de onderlinge relaties van werknemers.

Ready? Set ... Go! Veel succes!





7 weergaven0 opmerkingen
bottom of page