top of page

Hoe we ons opnameproces bij 50 Koffies optimaliseerden

Een podcast maken, daar kruipt best wel wat tijd in. Enkel en alleen al het opnameproces vereist een stevige voorbereiding en een goede samenwerking van een aantal partijen. Het lijkt soms misschien wel alsof we naar een gast toestappen, de micro aanzetten en starten; maar niets is minder waar. Een podcastopname heeft voor ons, als podcastmakers, heel wat meer om het lijf. De afgelopen jaren zijn we in dat proces enorm veel gegroeid, en tegelijkertijd is er voor ons ook nog heel wat marge om te optimaliseren.


Tot een tijdje geleden duurde onze voorbereiding op zich vaak al meer dan een dag: eerst en vooral moesten gasten bepaald en gekozen worden, wat uiteraard gebeurde op basis van een onderzoek. Vervolgens stuurden we onze potentiële podcastgasten een uitnodiging via mail, die meer dan eens onbeantwoord bleef of waarop pas heel wat later werd gereageerd. Als potentiële gasten eenmaal geantwoord hadden, moesten we hen vaak ook nog overtuigen via een telefoongesprek. Van zodra er een positief antwoord kwam, konden wij de inhoud van de podcast voorbereiden en stelden we – naar aanleiding van een onderzoek over de spreker en het thema – een vragenlijst op. Nadien gingen we ter plaatse om op te nemen, aangezien we ons – als groentjes in het vakgebied – flexibel wilden opstellen en onszelf nog moesten bewijzen.


Daarna kwamen nog de verwerking van de opname, het herbeluisteren van de aflevering, het opmaken van de socialmediacontent, het versturen van de content naar de gast … Ergens op het einde van het eerste seizoen merkten we dat de verwerking ons boven het hoofd was gegroeid; wij staken ondertussen zoveel tijd in voorbereiding en verwerking dat er iets moest veranderen. Businessoptimalisatie was onvermijdelijk … Op dat moment zijn we het opnameproces stelselmatig beginnen optimaliseren, vooral door delen van het proces uit handen te geven en efficiënter te maken. We contacteren onze gasten vandaag in batch en proberen onze opnames ook meer te combineren. Dat kan, omdat we vandaag alle opnames laten doorgaan in ons eigen kantoor. We werken vandaag met een professioneel technisch team dat instaat voor de volledige audiovisuele verwerking van de podcast, en onze grafische medewerker bezorgt alle grafische content en vormgeving. Sinds het tweede seizoen van onze podcast werd ons team ook uitgebreid met meerdere copywriters die de tekstuele verwerking van de afleveringen op zich nemen.


In de toekomst hopen we een boekingssysteem op poten zetten om het inplannen van onze gasten te automatiseren. We willen ook artificiële intelligentie inzetten om de verwerking van onze podcasts te vergemakkelijken. Die twee stappen zijn prioritair in de toekomst van 50 Koffies, en wij zijn benieuwd wanneer we ze kunnen verwezenlijken!






37 weergaven0 opmerkingen
bottom of page