top of page

Teamwork makes the dream work: 6 tips voor efficiënt teammanagement

Teamwork makes the dream work: een gezegde dat écht op waarheid gestoeld is. Om een droomteam te laten werken, speelt efficiënt leiderschap een belangrijke rol. Het managen van een team is een boeiende en dynamische functie, die echter niet te onderschatten valt. Hoe bouw je een sterk team uit? En waarop moet je letten bij het aansturen van een team? We verzamelden zes essentiële tips voor teammanagers (in spe); je leest ze hieronder!


1 Bouw oprechte relaties op

Een effectieve manager gaat ieder gesprek aan met de intentie een gezonde werkrelatie op te bouwen. Wie authentieke energie steekt in het uitbouwen van oprechte relaties met zijn of haar medewerkers, schept daarmee vertrouwen en bevordert de open communicatie. Tijd maken om je teamleden te begrijpen en te leren kennen, is dan ook even belangrijk als het delen van technische kennis of het overlopen van de takenlijstjes van je medewerkers. Hoe authentieker jij jezelf opstelt, hoe meer je mensen zult aantrekken die jou waarderen om wie je bent. En daarmee creëer je eenheid en vertrouwen.


2 Werk aan je communicatieve vaardigheden

Duidelijke communicatie is een essentiële managementvaardigheid. Het is dan ook uiterst belangrijk dat jouw boodschappen naar je werknemers toe helder zijn. Denk eraan dat mensen informatie verwerken op verschillende manieren, en dat ze uiteenlopende voorkeuren kunnen hebben als het gaat over middelen en technologieën om contact te houden (denk aan: vergaderingen, telefoongesprekken, chats, e-mails …). Weet dat communicatie niet alleen betekent dat je als teammanager aan het woord bent: ook actief luisteren maakt deel uit van je communicatievaardigheden. Door te luisteren en te reageren op de boodschappen van je teamleden, werk je eveneens aan het verbeteren van je relaties.


3 Durf feedback en raad te vragen

Het managen van een team vereist ervaring en kennis. Durf hulp en advies te vragen wanneer je met vragen zit of twijfelt. Ga in gesprek met ervaren managers en bespreek nieuwe ideeën of zorgen. Wees open over je tekortkomingen en over de uitdagingen. Vraag met regelmaat feedback aan je medewerkers. Wat zit er al goed en wat kan er beter? Hoe kan je als teammanager (nog) meer inspelen op de noden van je team? Opbouwende feedback is niet alleen goed voor jouw parcours, maar ook voor de relatie tussen jou en je werknemers.


4 Spreek verwachtingen uit

Verlang je naar specifieke (top)prestaties van je team, wees daar dan duidelijk over en spreek je verwachtingen uit. Geef nauwkeurig aan welk beeld jij voor ogen hebt. Niet alleen de persoonlijke doelstellingen van je teamleden zijn daarbij van belang: het team zal beter presteren en communiceren als alle neuzen in dezelfde richting wijzen. Zorg ervoor dat je als teammanager ook de nodige steun en middelen biedt aan je team om de gewenste resultaten te kunnen bereiken. En last but not least: geef het goede voorbeeld en zorg ervoor dat je zelf ook aan je eigen eisen voldoet.


5 Delegeer effectief

Heel wat beginnende teammanagers maken de fout zelf nog veel te veel werk op hun bord te nemen. Je hebt nu eenmaal ervaring met een taak en die kost jou maar vijf minuutjes … Toch is het belangrijk te beseffen dat inefficiënt delegeren zal zorgen voor scheefgetrokken verhoudingen en gemiste groeikansen. Want als je je teamleden de ruimte geeft om te leren, dan zullen ze inventief moeten zijn om problemen op te lossen. Daarbij kunnen ze bijvoorbeeld contact leggen met anderen in het team. Als teammanager blijf je hulp en coaching aanbieden langs de zijlijn. Ook al kost het je een halve dag om iemand aan te leren wat jij in vijf minuutjes doet, de investering zal de moeite waard zijn op de lange termijn.


6 Erken en waardeer je medewerkers

Tot 53% van de werknemers voelt zich niet erkend voor de geleverde prestaties op het werk. Uiteraard wil je niet dat jouw werknemers tot die groep behoren. Een manier om dit te verhelpen? Give credit where credit is due. Het tonen van erkenning aan werknemers motiveert hen om goed werk te blijven leveren, wat op zijn beurt leidt tot een grotere klantentevredenheid. Werknemers die zich erkend voelen voor hun werk, zullen ook vaker bij een bedrijf blijven, wat resulteert in minder verloop.




13 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page