top of page

Het businessmodel van 50 Koffies

Met Steven Van Belleghem, Elise Vanaudenhove, Hans Bourlon en Veronique Bockstal als gasten werd ook het thema ondernemerschap voor ons een absoluut bommetje. Uiteraard doen wij ook graag zelf een duit in het zakje en delen we de ins and outs van ons eigen ondernemersverhaal met jullie! Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn; daarin ben je zeker niet alleen. Een uitgelezen moment voor ons om jullie wat meer te vertellen over onze eigen stappen, valkuilen, groeipijnen en succesmomenten.

Als snel na onze eerste ontmoeting (in de toenmalige coworkingspace Girlsmode) ontstonden heel wat gezamenlijke ideeën maar vooral een goede klik. In een allereerste fase wilden we samenwerken aan een workshop voor vrouwelijke ondernemers, waarin marketing, grafische vormgeving én fotografie gecombineerd zouden worden. En toen kwam Nadia op de proppen met een verhaal dat ze eens had gehoord en nooit was vergeten: om een goed businessmodel te kunnen ontwikkelen, moet je je idee eerst 50 keer kunnen pitchen ...


Met enthousiasme maar ook veel naïviteit vonden we er niets beter op dan dat idee in de praktijk te brengen, en dan liefst van al meteen bij de top van België. Hoewel we zonder hoge verwachtingen in onze koffiereis waren gestapt, bleek – na enkele posts op sociale media – dat er ook van lezers/volgers heel wat interesse was. Snel en impulsief hebben we beslist om die eerste 50 afleveringen op te nemen in de vorm van een podcast.

Op 6 februari 2020 lanceerden we onze podcast, na een succesvol en uitverkocht lanceringsevent met 75 mensen. In het begin combineerden we allebei onze jobs met het uitrollen van 50 Koffies, maar het was absoluut geen geheim dat het verdelen van aandacht en energie over onze verschillende projecten steeds moeilijker ging. We besloten om voltijds voor 50 Koffies te gaan, maar om die sprong te kunnen wagen moest er natuurlijk een businessplan klaarliggen. In ons geval ontbrak dat, omdat we allebei al met één been in de uitvoering van het project stonden.

Het helder krijgen van dat businessplan was allesbehalve gemakkelijk. We startten met een heleboel verschillende dingen: evenementen, opleidingen, losse projecten, samenwerkingen, workshops, webinars en noem maar op. Uiteindelijk vonden we onze richting: we werkten heel graag voor grote bedrijven, maar een belangrijk nadeel daarvan is dat de beslissingsperiode van die bedrijven heel lang is. Dat zorgde voor ons vaak voor pieken en dalen, waardoor we in de zomer van 2022 in een groot dal terechtkwamen. Na heel wat brainstormen, nadenken en aftoetsen ondervonden we dat ons aanbod niet helemaal was afgestemd op de vraag van de markt. We concentreerden ons namelijk op dat moment nog steeds op die grote projecten, terwijl er eigenlijk net heel wat kleinere ondernemers zaten te wachten op onze expertise.

Uit die denkoefening kwam het podcasttraject naar voren: we stapten met 5 ondernemers in een bèta-groep, en er volgden nog 15 ondernemers in de allereerste editie van het podcasttraject. Daardoor werken we momenteel aan zo’n 20 podcasts met ondernemers, en nog eens 8 podcasts met grotere bedrijven. Dat maakt ons vandaag een productiebedrijf maar eigenlijk ook een beetje een podcastschool, waarover we allebei heel erg enthousiast zijn! In de afgelopen drie jaar zijn wij als ondernemers heel erg gegroeid. Ook al is er voor ons nog een heel groeiproces te voltooien, ondertussen kunnen we zeggen dat wij die turbulente start zijn doorgekomen en nog steeds allebei bijzonder graag werken aan ons gemeenschappelijk project.

Onze belangrijkste les? Focus je niet te hard op de projecten die uiteindelijk vallen, maar probeer vooral om die pipeline gevuld te houden met geïnteresseerde prospecten. En om dat te kunnen doen, moet je aanbod eerst goed afgestemd zijn op de markt.

44 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page