top of page

50 Koffies in cijfers

Met Steven Van Belleghem, Elise Vanaudenhove en Hans Bourlon konden jullie op onze podcast al drie absolute topondernemers horen spreken over ondernemerschap. Uiteraard doen wij ook graag zelf een duit in het zakje en delen we de ins and outs van ons eigen ondernemersverhaal met jullie! Ondernemen is niet altijd rozengeur en maneschijn; daarin ben je zeker niet alleen. Een uitgelezen moment voor ons om jullie wat meer te vertellen over onze eigen stappen, valkuilen, groeipijnen en succesmomenten.

We deelden het hier al vaker, maar 50 Koffies is gestart met een impulsieve beslissing om vijftig keer op de koffie te gaan met topondernemers. Onze koffiegesprekken bleken – na veelvuldige vraag – interessant te zijn voor luisteraars en pasten perfect in een opgenomen format. Hoewel het concept op dat moment helemaal nog niet vastlag, wisten we al vrij snel dat we ons idee wilden professionaliseren. Die insteek kwam voornamelijk voort uit een gesprek met Tom De Cock van MNM die ons leerde dat podcasts een bijzonder interessant medium kunnen zijn als ze professioneel gebracht worden en voldoende uitgedacht zijn. Hij behoedde ons voor een grote valkuil: een podcast is niet zomaar wat radio, de host is geen radiomaker.

Bovendien wilden we kwalitatief te werk gaan – je zit tenslotte niet elke dag met zo’n topnaam aan tafel. Dat zou ons enkel lukken als we een professioneel technisch team onder de arm namen. Zo gezegd, zo gedaan: we sloten kort nadien een contract van bijna 20.000 euro af om die eerste vijftig koffiedates op te nemen. Heel enthousiast en een tikkeltje naïef ondertekenden we dat contract met een grote glimlach, maar toen kwam de realiteit binnen: hoe moesten we in godsnaam die 20.000 euro betalen?!


Al snel bleek die beslissing een van de beste beslissingen van de laatste jaren te zijn: net omdat we ons concept vanaf het begin geprofessionaliseerd hebben, waren we ook meteen verplicht om onze podcast te behandelen als een business. Een business die we onmiddellijk heel serieus moesten nemen, want hoe zorgen we voor inkomstenstromen voor onze podcast?


Meteen daarna volgde een zoektocht naar partners om onze kosten te kunnen dekken. We hebben destijds heel wat gesprekken gevoerd die bijna altijd uitkwamen op een dikke, vette njet. Maar we gaven niet op en zijn uiteindelijk uitgekomen bij onze twee hoofdsponsors die vandaag nog altijd in ons geloven en ondertussen een perfecte aanvulling zijn op onze visie en missie. Die partnerships met AFAS Software en Koffie Kàn zijn opgedeeld in twee stukken: onze partners stapten in een samenwerking van 50.000 euro die voor de helft bestaat uit financiële middelen en voor de andere helft uit structurele middelen (kantoorruimte met faciliteiten bij AFAS, met de fantastische koffie van Koffie Kàn voor alle medewerkers, gasten en goodiebags).

Uiteraard stopt het niet bij die partnerships en voorzien we bij 50 Koffies nog andere inkomstenbronnen. We halen ook middelen uit onze groepspodcasts, waarin we ondernemers ontvangen die hun verhaal willen delen en daarvoor een plekje in onze reeks aankopen. In ruil daarvoor kunnen die ondernemers gebruikmaken van ons opgebouwde bereik en van alle content die we tijdens de groepspodcast samen uitwerken. Op die manier zijn we erin geslaagd om onze werkingskosten van de eerste twee jaren te dekken en onze podcast up and running te houden, zonder dat we onze eigen spaarcenten moesten gebruiken. Bovendien proberen we om de inkomsten uit onze partnerships en samenwerkingen met ondernemers in de groepspodcast onmiddellijk terug te investeren in het uitbouwen en laten groeien van onze podcast.


Hoe verdienen wij ons loon dan binnen 50 Koffies? Om ons loon te betalen ontwikkelden we een tweede inkomstenstroom waardoor we allebei voltijds aan de slag kunnen voor 50 Koffies. Daarvoor werkten we een apart aanbod uit waarmee we grote bedrijven maar ook kleinere ondernemers helpen bij het opstarten van een eigen podcast. Dan doen we aan de hand van ons podcasttraject, dat we binnenkort voor de tweede keer uitrollen met nieuwe, enthousiaste podcastmakers.


Meer weten over het businessmodel en de toekomst van 50 Koffies? Hou dan zeker onze komende nieuwsbrieven in de gaten!



46 weergaven0 opmerkingen
bottom of page